Jag har tänkt på hur konst kommunicerar med sin plats

Olof Eriksson
Fredrik Olof Eriksson. Foto: Joe Maclay.

På vilket sätt har du varit aktiv i GKU?

Jag gjorde ett videoverk som visades i GKU-utställningen, jag skrev en text till tidskriften Fält, och jag har varit med i många olika workshops. Jag har nog varit med på det mesta.

Fält 4, omslag
Fält nr 4 producerades av GKU.

Jag gillade att brainstorma kring förändringen av Thuleparken, det var ett för mig nytt fält att ha idéer kring. Tyvärr blev det inte något av de tankarna, eftersom kommunen inte jobbade med lokala initiativ i det projektet.

Skulle du säga att din syn på konst i det offentliga rummet förändrats under den här tiden?

Jag har tänkt mer på hur konst kommunicerar med sin plats. En period hade någon ställt upp en skulptur av två gubbar på en bänk lite provisoriskt mitt i Gnesta, bredvid finns det dock en äldre skulptur av en ung flicka. Som en del av verket fanns en stereo med en sprakig dialog som var kopplad till en rörelsesensor. Men när de ställdes bredvid varandra så blev det lite som att de gubbarna satt och diskuterade flickan.

Hur skulle du vilja se en fortsättning på GKU?

Jag skulle vilja få tillbaka målarväggen i någon form. Kanske låna kamerorna som köptes in, gå en filmkurs och få iväg bidrag till ungdoms-SM i kortfilm. Något sådant kan jag engagera mig inom, jag har ganska mycket tid.

Fredrik Olof Eriksson bor i Gnesta och har tidigare studerat måleri och skulptur på Vårdinge by folkhögskola.

Fredrik var med och invigde Gnesta Målarvägg i Art Lab Gnestas trädgård.